Centrum Zgłoszeń (czynne całą dobę) 222 037 503

Przełomowa KONTROLA Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

30.01.2020 — PIO

Pod lupą kontrolerów znalazły się kancelarie odszkodowawcze, które pomagają m.in. w dochodzeniu roszczeń z polisolokat. Dzielimy się z Państwem wynikami tej kontroli prowadzonej od 2017 r, ponieważ z jednej strony zawierają cenne porady. Natomiast z drugiej strony pokazują zakazane lub budzące zastrzeżenia zapisy w umowach, co pomaga podjąć korzystniejszą decyzję przy wyborze kancelarii odszkodowawczej.

Porady UOKiK kierowane do wszystkich konsumentów

  • rekomendują dokładne i spokojne przeczytanie oraz sprawdzenie przedstawionej do podpisu umowy. Pośpiech i emocje nigdy nie są dobrymi doradcami.
  • podkreślają, jak ważne jest całkowite zrozumienie. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących zapisów czy paragrafów zawsze warto dopytać np. prawnika.
  • radzą, by pytać o dodatkowe wydatki – czy mogą wystąpić koszty dodatkowe typu dojazd pełnomocnika procesowego na rozprawy i posiedzenia, zaliczki na poczet biegłego czy za wniesienie opłaty do pozwu
  • podpowiadają, by dowiedzieć się, na czyją rzecz zastrzeżono zasądzone przez sąd koszty zastępstwa procesowego oraz kto ponosi ryzyko czy koszt przegranej.
  • radzą, by negocjować warunki umowy – wysokość honorarium i wynagrodzenia za wygraną oraz ustalić czas na uiszczenie.

ZASTRZEŻENIA UOKiK – kilka najważniejszych

1. Kara za rozwiązanie umowy przez konsumenta.
W niektórych przypadkach kara nakładana jest tylko na klienta, jednak w sytuacji, gdy kancelaria rezygnuje z prowadzenia sprawy to nie ponosi żadnych konsekwencji. Zastrzeżenia wzbudziły również wysokości kar określone w umowach, ponieważ kilka wymienionych przez UOKiK wariantów może „zmuszać” klienta do kontynuowania umowy. Jako wątpliwe uznali również pobieranie jako kary kosztów zastępstwa procesowego bez względu na etap sprawy sądowej, a powinny przysługiwać dopiero w momencie wygranej.

2. Powództwo o zapłatę zostanie wytoczone, gdy zgodzą się kancelaria oraz konsument.

To zapis, który wzbudził obawę naruszenia dobrych obyczajów, ponieważ konsument z góry wpłaca wynagrodzenie za usługi, które możliwe, że nie będą wykonane. Nie wiadome są również powody dla których kancelaria stosująca tego rodzaju zapisy może nie zgodzić się na wytoczenie powództwa. Dodatkowo zapisy w tym punkcie umowy również nie precyzują rozliczenia w takiej sytuacji. Zatem warto z uwagą przyjrzeć się paragrafom, które nawiązują do okoliczności wytoczenia powództwa.

3. Wypłata uzyskanych pieniędzy na konto kancelarii, a przelew na rachunek klienta nawet po 4 miesiącach.
Okazuje się, że jedna z kontrolowanych kancelarii odszkodowawczych stosuje klauzule, zgodnie z którymi pieniądze zasądzone od banku trafiają na jej konto, natomiast do klienta w ciągu 30 dni lub „nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po dwóch miesiącach”, czyli nawet po blisko 4 miesiącach od momentu wpływu środków na konto kancelarii. Nic dziwnego, że tego rodzaju zapisy wzbudziły zastrzeżenia UOKiK, ponieważ kancelaria zbyt długo dysponuje pieniędzmi klienta, które winny być niezwłocznie wypłacone.

4. Informacje, które wprowadzają w błąd
Wiele firm w swoich przekazach marketingowych sugerują, że „dochodzą roszczeń” tymczasem jedynie pośredniczą. W swoich szeregach nie mają prawników i nie analizują umów klienta. Zatem każda sprawa jest „podzlecana” do prawdziwych kancelarii prawnych. O podobnych sytuacjach pisaliśmy w artykule gdy porównujesz firmy odszkodowawcze. Tego typu procedury mogą powodować większe koszty dla klienta. Całość stanowi ważną podpowiedź, ponieważ wskazuje konsumentom „co” lub „kogo” warto sprawdzić przed wyborem kancelarii odszkodowawczej.

W wynikach kontroli UOKiK znajduje się jeszcze wiele innych zastrzeżeń, a nawet wskazują jakie firmy stosowały klauzule zakazane lub budzące obawy naruszenia dobrych obyczajów. Znana jest również lista pierwszych decyzji Prezesa UOKiK zatytułowana – konsekwencje. Bezpośredni link do oficjalne strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest TUTAJ

Na koniec pozwolimy sobie dodać, że w Polskim Instytucie Odszkodowań umowy zawsze były wolne od zapisów określonych jako zakazane. Co najważniejsze – każdy klient ma bezpośredni kontakt z prawnikiem prowadzącym sprawę, natomiast analiza wstępna jest BEZPŁATNA.

Jeśli pojawią się jakiekolwiek pytania
nasi prawnicy pozostają do dyspozycji – kontakt tutaj

Jesteśmy zawsze po Twojej stronie
SKUTECZNIE i ODPOWIEDZIALNIE
Polski Instytut Odszkodowań